Taksi osana Helsinki-Vantaan lentoaseman syntyä

2019-03-21T16:44:10+03:00 21.03.2019|Yleinen|

Tänä päivänä Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähtee vuositasolla yli miljoona taksikyytiä ja alueella työskentelee reilusti yli 20 000 ihmistä. On siis selvää, että kysyntää on myös taksikyytejä tarjoaville toimijoille. Aina ei ole ollut kuitenkaan näin, mistä kaikki siis sai alkunsa?

Taksi osana lentoaseman syntyä

Uutta lentoasemaa ei välttämättä olisi edes tarvittu, koska olihan olemassa jo Malmin lentoasema. Suomen talouskasvu, globaalin talouden asettamat matkustusvaatimukset ja kansan yleisen varallisuustason nousu johti kuitenkin pian myös lentoliikenteen kysynnän kasvuun. Kasvavat liikennemäärät ja lentokoneiden yhä suurempi koko sekä paino oli johtamassa pian siihen ettei Malmin lentoaseman kapasiteetista ollu yksinkertaisesti riittämään.

Kapasiteettiongelmaan oli selkeästi keksittävä ratkaisu. Toisen lentoaseman rakentaminen lähestulkoon ihan viereen tuntui varmasti erikoiselta ajatukselta useimmille, mutta niin siinä vain kävi, että uutta Helsinki-Vantaan lentoasemaa ryhdyttiin suunnittelemaan jo 1940-luvulla. Varsinainen rakentaminen aloitettiin 1950. Pian tämän jälkeen alkoi myös taksiliikenne ja Seutulan ensimmäinen taksiliikenteen asemapaikka avattiin.

Autolla Kanariansaarille eli Seutulan lentokenttätyömaalle

Ensimmäiset kuljettajat uudella asemapaikalla olivat Eino Masalin ja Oskar Airikkala vuonna 1951, mutta ajojen kysyntä ei kuitenkaan kaikkien harmiksi huimannut päätä toistaiseksi rakennusvaiheessa olevalla lentoasemalla. Katseet olivat kuitenkin tulevissa lentoaseman avajaisissa ja ennen kaikkea Helsingin Olympialaisissa, jotka olivat tullakseen jo seuraavana vuonna. Täysin toimettomaksi eivät taksit kuitenkaan jääneet, rakenteilla olevalla lentoasemalla oli nimittäin erikoislaatuinen tarve. Tämä tarve koski työntekijöiden kuljettamista, mutta ei kenen tahansa työntekijöiden.

Rakennustöissä ahersi lukematon määrä työvoimaa, mutta joukkoon mahtui monien muiden lisäksi myös vankeja. Nämä vangit koostuivat pääosin sakkovangeista ja rattijuopumustuomion saaneista, jotka olivat suorittamassa vankeus- tai sakkorangaistustaan valtion perustamissa työsiirtoloissa. Haastavasta sijainnista johtuen vankien paikalle pääseminen ei aina ollut niinkään yksinkertaista, ja tässä kohtaan apuun tulivat taksit.

Seutulan työsiirtola sai vuosien varrella monia vankien keksimiä kutsumanimiä, yksi näistä oli humoristisesti Kanariansaaret. Alueen rakentamiseen käytettiin vankityövoimaa koko sen historian läpi aina vuoteen 2009 asti ja parhaimmillaan töissä oli jopa 450 vankia. 1960-luvulla rangaistuksiaan sovittivat myös useat julkisuudestakin tutut henkilöt. Yksi heistä oli kaikkien tuntema taiteilija eli laulaja Irwin Goodman.

“Tule autolla Kanariansaarille eli Seutulan lentokenttätyömaalle” kuten alkaa kappale Autolla Kanariansaarille kertoo siis Irwinin ajoista lentoaseman rakentamisen parissa. Liekö kappale syntynyt juuri taksin penkillä, jäänee kuitenkin arvoitukseksi. Samoilta ajoilta syntyi myös toinen kappale nimeltään “Terveisiä Seutulasta”.

Olympialaiset ja pettymys

Lentoasema valmistui juhlallisesti ja vuoden 1952 Olympialaisten aikaan lentoja oli jopa 1700. Pelkästään urheilijoita oli tulossa 69 eri maasta ja paikalle saapuvien kymmenien tuhansien ihmisten määrän odotettiin tuovan takseille ennennäkemättömän määrän ajoja.

Kaikkien yllätykseksi takseille ei kyytejä tästä väen paljoudesta kuitenkaan riittänyt odotetulla tavalla. Mitä ilmeisimmin katsojat olivat saapuneet seuraamaan itse kisoja, eivätkä ajelemaan takseilla.

Säännöllinen lentoliikenne siirtyi Malmilta Helsinki-Vantaalle myöhemmin samana syksynä ja siitä eteenpäin Helsinki-Vantaa oli päälentoasema. Taksiliikenteen merkitys lentoasemalla on tänä päivänä valtavan suuri. Yksilöllinen palvelu, nopeus ja joustavuus ovat edelleen syitä, miksi asiakkaat valitsevat mieluiten taksin.

Lue seuraavaksi 4 vinkkiä taksilla matkustamiseen.